Kriget mot pedofilerna fortsätter!

Skuggan

RECENSION. Det här kan vara det sjukaste skoldramat, och den vidrigaste litterära massakern på vuxenvärlden, som någonsin skrivits. Huvudtemat för Skuggan av en lillasyster är syskonskap, sexuella övergrepp och vad de gör med människor långt senare i livet, långt efter att övergreppen glömts bort av alla förutom den som en gång var utsatt. Bokens konkreta frågeställning tycks vara: vad händer i samhälle där en pedofilfrämjande klick tar över Skolverket, Folkhälsomyndigheten och dessutom innehar regeringsmakten? Det är en intressant frågeställning, och för den konspiratoriskt lagde – t.ex. en och annan svensk jourgrupp men också för någon som Elaine Eksvärd – öppnar det säkert upp för många igenkänningsfaktorer.

I Skuggan av en lillasyster fortsätter Saba Gordon att utforska staden Mölnbro, som redan förekommer i flera noveller i författarens föregående bok detta år, novellsamlingen Ensamkommande bläckfiskbarn. Vissa karaktärer återkommer dessutom, t.ex. Mölnbroskolans frivola rektor Dorothy och den tvivelaktiga lärarvikarien Mattias.

Saba Gordon kan sin sak. Det här är en författare som vet hur man skriver om sexuella övergrepp och dess effekter på människans psyke och relationer. Det framgår tydligt av tidigare verk, inte minst debutromanen Fjortisjägaren, tätt åtföljd av uppväxtskildringen Flickan som rann ut i sanden, som båda uppvisar en djärvhet i perspektiven som ytterst få andra svenska författare kan tyckas mäta sig med.

Också i Skuggan av en lillasyster är tonen genomträngande och omisskännligt gordonsk. Vissa kapitel är så gripande att man vill gråta, andra lockar till skratt. Ändå tror jag inte att romanen kommer att gå till den svenska litteraturhistorien som ett av Gordons opus magnum.

Bokens fokus ligger på svensk-bosniska 13-åringen Emma och hennes lärarvikarie Mattias, och handlingen är förlagd till västsvenska Mölnbro och småländska Högsby. Redan i första kapitlet trycks man djupt ner under ytan i ett hav av trassliga relationer, sexuella övergreppminnen och – föga förvånande – missförhållanden i skolans värld. Ungefär mitt i boken ställs allting bokstavligt talat på ända. Boken byter genre från relationsdrama till undergångsskildring och det är först mot slutet som relationsdramats värld åter lägger sig som en dubbelexponering över alltihop. Rent berättartekniskt är det skickligt (för att inte säga virtuost) utfört, men det spretar också. Ett långt mittenkapitel är skrivet som teatermanus med replik- och regianvisningar, till skillnad från bokens övriga, mer jämnlånga kapitel i ren prosaform. Saba Gordons bakgrund som dramatiker gör sig här påmind, och stilgreppet är spännande – men också spretigt. Saba Gordon har redan i tidigare verk hoppat mellan format och genrer, ofta med berättelser i berättelsen.

I Gordons tidigare böcker vibrerar det av autenticitet så att man undrar om det är fiktion man läser, eller dramaturgiskt självskapande dagböcker och orosanmälningar. Dessa vibrationer finns även i Skuggan av en lillasyster, men får ibland stå tillbaka för resonerande dialogpassager som mer liknar idéhistoriska utläggningar, essäer förklädda till romandialog, där allt från antikens stadsstater och Beethoven till Grupp 8, metoo-rörelsen och coronarestriktioner sätts i oanade samband till varandra. Det är som om man hamnat mitt i en film av Tarkovskij, säg Solaris eller Yttersta domen.

Ändå lyckas Gordon med konststycket att knyta ihop bokens många angelägna teman – ensamkommande flyktingbarn, sexuella övergrepp, vuxet maktmissbruk, förortsgängens konflikter – till ett slags litterär gordisk knut som både förundrar, upplyser och väcker tankar.

Sebastian Wiberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s