Fattiga skildras aldrig rättvist i media

KULTUR. Idag tänkte jag skriva lite om film och TV och hur utbudet ser ut där med tanke på att vi faktiskt lever i ett klassamhälle som dessutom är väldigt segregerat idag. Hela hela tiden så pratar politiker och chefer inom media och TV om integration, inkludering, tolerans, mångfald … Detta är tydligen jätte prioriterat idag och det låter ju faktiskt ganska bra! Så hur ser det ut i verkligheten då?

Enligt en vän till mig som också är en författare, kan man gå tillbaka flera hundra år för att hitta ungefär samma sak i Sverige. Det mesta av böcker, teater, film och TV handlar om medelklassen eller överklassen och så har det varit mycket länge i detta landet.

Vilkas liv är det som skildras och vilka miljöer utspelar sig det hela i?

Om man rundar av lite så är dagens TV-utbud (allt ifrån Netflix till SVT) följande kategorier: A) 50% av alla serier skildrar bara medelklassliv. B) 30% skildrar överklass liv och ytterligare C) 10% skildrar något av ovanstående PLUS livet i de lägre klasserna, medan de återstående D) 10% på något sätt mestadels utspelar sig i de lägre samhällsklasserna, dock ofta tillsammans med en representant från en högre samhällsklass som ska visa dessa stackars fattiga människor ”var skåpet skall stå”. Däremot har mediecheferna blivit bättre på att blanda åldrar, hudfärger, sexuella orienteringar och annat sånt, men tydligen har de helt glömt bort att blanda klasserna. Eller vänta, har de verkligen glömt klassamhället, eller är de helt medvetna om det och använder media till och förstärka och reproducera det klassamhälle vi redan har? Den frågan får ni ta och lura på själva, lämna gärna en kommentar om de

I kategori A (medelklassens liv) hittar vi serier som t.ex. Sommaren 83 eller förr i tiden Sunes liv och filmen Fucking Åmål.
I kategorin B (överklassens liv) hittar vi sånt som Vår tid är nu och Kungahuset.
I kategori C där samhällsklasser faktiskt blandas hittar vi serier som Tunna blå linjen, och i
Kategori D hittar vi serier där fokus ligger mest på människor på samhällets botten, t.ex. Lyxfällan och förr i tiden ”Det nya landet” eller ”Kniven i ”hjärtat” eller t.ex. ”sociala reportage” med Alexandra Pascalidou

Det som alla kategorier har gemensamt är att de alla representeras av de övre samhällsklasserna som alltid får vara med i bildrutan, oavsett.

(När jag var liten så tittade vi alltid på ”Sunes jul” på Julafton, och t.o.m. när jag var ett litet barn så tyckte jag att den världen med att bo i en stor villa kändes så långt från min egen verklighet där man inte fick såna stora julklappar eller bodde i något jag tyckte var som ett stort palats! Sen så tittade vi på ”Karl-Bertils Julafton” som jag först nu när jag blivit äldre fattar vad den handlar om! Såklart att han är schysst kille men också där ser vi hur de fattiga är beroende av att rika människor ”tar sitt förnuft till fångst” och de fattiga framställs ju som helt eländigt viljelösa.)

Visserligen har fattiga/mindre bemedlat folk lite mer utrymme i kategori C och D men det är oftast i koppling till något av följande: 1) kriminalitet 2) skuldsättning på grund ”dålig livsstil” (dock sägs aldrig nått om att samma livsstil uppenbarligen är helt okej när man har pengar, jag tror ju de överlägsna programledarna i Lyxfällan spenderar betydligt mer per månad än vad dem kräver av de skuldsatta), och 3) kärlekshistorier över klassgränserna. Som vi märker så framställs alltså de lägre samhällsklasserna till 2/3-delar bara negativt, och bara en tredje positivt och i denna tredjedel är det alltid i relation till en person från de övre (”bättre”) samhällsklasserna.

Nu ska jag fokusera på denna tredjedel i kategori C och D där fattiga människor faktiskt ibland framställs på ett positivt sätt, nämligen där de blir kära i någon från de övre samhällsklasserna. Det kan man kalla för ”Romeo & Julia”-fenomenet men ur ett klassperspektiv, nämligen att en fattig och en rik träffas och blir kära (något som är mycket ovanligt i verkligheten, det funkar bara inte så!)

Detta Romeo-Julia fenomen har egentligen funnits sen urminnes tider, även i själva Shakessperes pjäs så handlar det om två ätter (eller klaner) som har olika hög status i dåtidens samhälle och vars barn därför inte får leka eller bli tillsammans sen när de blir tonåringar och börjar komma in i puberteten. Så det fanns en klassmedvetenhet redan då, vill inte säga om Shakespere själv gjorde detta medvetet, förmodligen inte, men det finns ändå där i texten sa.s.

Detta tema har upprepats gång på gång i världslitteraturen och senare också i TV och medias historia, det brukar som regel vara en passionerad kärlek ”som övervinner alla gränser och tabun” men det blir ändå oftast som regel ett olyckligt slut på det hela. I hundratals år och i alla kulturer i världen har detta temat existerat i kultur och underhållning, och vår tid/Vårt samhälle är inget undantag.

Som regel är det en fattig man (mannen av folket) som lyckas charma o ”erövra” en rik tjej som är uttråkad av sitt liv och vill ha spänning till vardagen. Detta tema hittar vi i filmen Titanic från 2000-ish, vi hittar det i den svenska tv-serien ”Kniven i hjärtat” som börjar kännas lite gammal nu, vi hittar den också i svensk litteraturhistoria ex. boken Singoalla av Viktor Rydberg från 1800-talet. Där har de dock vänt på köns rollerna så att det är en fattig tjej och en rik kille istället. Det är lite ovanligare men det förekommer också. I Rydbergs (1800-ish) fall så berodde denna ovanliga könsordning förmodligen på det faktum att den fattiga tjejen skulle vara resandefolk (romer, i boken används z-ordet) och romska kvinnor har i många normsättande kulturer ett rykte om sig att vara ”spännande” och ”exoistiska slash förföriska” så att säga.

Jag tycker det är lite tragiskt att i Film o annan media så får fattiga människor bara porträtteras positivt om det är så att en rik person har blivit kär i dem. Eftersom jag själv kommer från en mindre bemedlad familj (ensamstående mamma + många syskon har aldrig haft ett helt eget rum, osv) så blir jag till och med provocerad av det, det är personligt för mig.

I själva verket tror jag många av oss som inte kommer från varken överklass eller medelklass blir ganska så provocerade av det. Men idag blir folk i Sverige provocerade av såna historier av en annan anledning, nämligen för att de är rasister. Vi kan titta på alla ”invandrarserier” i svensk TV och alla ”invandrarfilmer”, det brukar vara en invandrarkille som blir i hop med en svensk tjej och så måste de smyga med det för det är inte tillåtet av någon av deras familjer. Här har vi en ny variant på det gamla romantiska klassdramat, bara det att de tar klasstillhörigheten och så målar de över den med ”olika kulturer” istället. Detta stör sig såklart många rasister på t.ex. SD och alternativmedia som gnäller på att ”dem gör bara såna filmer för att uppmuntra invandrarkillar att ta våra svenska tjejer och det är en del av folkmordet på vita genom att blanda upp våra gener med bruna/svarta gener.” Uppenbarligen blir även dessa rasister och SD-röstare provocerade av det hela, och jag säger inte att de har fel. De har rätt att vara provocerade. Men de har fått de om bakfoten, det handlar inte alls om att blanda upp några ”raser”, det handlar om att visa för folket att fattiga människor bara är värda något om en rik människa blir kär i dem. Det här är inget som t.ex. SVT eller Netflix vill erkänna utan de säger bara att det handlar om ”integration” och ”gott föredöme av media”, men de VET MYCKET VÄL att de reproducerar gamla klassnormer som säger att fattiga inte är värda ett skit förutom om en rik människa får upp ögonen för de.

T.ex. finns det en ganska ny norsk ungdomsserie på SVT som beskriv typ såhär: ”Ali och Ahmed är båda kära i Lotta, men vem ska få henne?” och så blir det hela en tävling om vilken av dem som ska bli den lyckligt lottade och få överklass-Lottas kärlek besvarad och därmed bli värda något i samhället … hade inte några invandrare funnits i Sverige/Norge så hade det varit svenska/norska arbetarkillar istället, det hade inte spelat nån större roll utifrån varifrån de kommer ifrån.

Till och med rätt så vettiga filmregissörer som t.ex. brittiska Ken Loach, som är trotskyist (en slags kommunist) och vill skildra arbetarklassens och fattigas liv i samhället, använder sig av detta fula trick. Det finns alltid nån snygg överklasstjej med i filmerna, han varierar det ibland t.ex. i filmen Bread & Roses (2000) där en illegalt invandrad mexican tjej träffar en ung och snygg advokat i USA. Men det är samma fula trick. Vissa filmer är dock undantag från denna regel ex. Ladybird, Ladybird (1990-ish) där en brittisk ensamstående mamma träffar en politisk flykting från Chile (eller om det var nåt annat land i Latinamerika men strunt samma). Men detta är undantag från regeln. Som till och med han som är kommunist kör med.

detta fula sätt att skildra fattiga människor värda endast något om rika människor gillar dem, är alltså mycket djupt rotat i vår kultur och att det återkommer gång på gång sedan Shakespeirs dagar beror såklart på att vi lever i ett klassamhälle där kulturmänniskorna (mediachefer på TV, Netflix osv.) blir till megafoner för överklassen som väldigt gärna vill hålla de lägre samhällsklasserna nertryckta så att de själva ska få fortsätta bli rikare och rikare.

Att de lägre klasserna och deras verklighet aldrig återges rättvist av nyhetsprogrammen (inte ens ”public service”) blir tydligt om man jämför med hur de övre klassernas intressen tas tillvara i samma nyheter. Låt mig ge ett exempel så ni fattar, okej? För de övre klasserna i samhället så lägger visserligen journalisterna fokus på en del brottslighet och skumrask, men samtidigt har vi ekonominyheterna där de dag efter dag endast rapporterar om att börsen fallit eller sjunkit nån halv procent eller promille, eller att aktien si har förlorat så mycket i värde medan aktien så har stigit lite grann. Ursäkta men hur är detta samhällsnyttig info? Detta skulle ju kunna accepteras dock, ifall journalisterna hanterade de lägre klassernas verklighet likadant = rättvist. T.ex. istället för att BARA ta upp de lägre klassernas verklighet i samband med grova brott/omhändertaganden av barn/bidragsfusk och annat, så kan man ha en 5 minuter ”aktiebörs” för de fattiga i samhället, man kan ha ekonominyheter för folk med låga löner, där man dag efter dag rapporterar t.ex. jobbvarsel, vräkningar, hyreshöjningar, fattiga skolor i orten som inte har råd att köpa läroböcker medan friskolor i innerstan har gjort om varenda rum och korridor till ett jävla bibliotek.

Det finns en massa överklass-TV, en massa ointressanta nyheter för de 10% överklass och 30% medelklass i ”public service” kanalerna, men aldrig aldrig ALDRIG sån information som är viktig för de lägre klasserna som är en majoritet även i det rika landet Sverige. Varför? Är journalisterna dumma i huvudet? Eller är det så att de själva är medelklass och helt enkelt inte bryr sig om vad som händer utanför deras lilla bubbla på Sthlm Söder slash Gbg Haga slash Malmö Limhamn? Varför ligger alla nyhetsredaktioners och TV-kanalers kontor/huvudbyggnader i rika områden och inte i fattiga? Nej, de bryr sig inte om oss! Har aldrig gjort kommer aldrig göra! Låt dem leva kvar i sin bubbla, för vet ni vad man kan göra med bubblor? Man kan spräcka de!!

Såklart man blir provocerad av detta! Men samtidigt får man inte sitta och gnälla ”kan de inte visa hur verkliga människor har det istället” för detta kommer de aldrig göra! Vad tror ni de som äger alla stora mediekoncerner och TV-bolag skulle säga om deras producenter och regissörer och manusförfattare plötsligt skulle börja skildra VERKLIGHETEN för FOLKET!! De skulle ge dem alla sparken!!

Istället borde vi alla som tillhör folket, det riktiga folket som kämpar hårt varje dag, att gå samman och träffas i föreningar och ha möten där vi snackar ihop oss och hjälper varandra att bli medvetna om att vi nästan aldrig blir rättvist skildrade i filmer och serier, men inte heller i böcker eller nyheterna. Nyheterna älskar att göra reportage om ortens folk så länge det handlar om kriminalitet, MEN NÄR SÅG NI SIST EN NYHETSARTIKEL SOM HANDLAR OM ENSAMSTÅENDE MAMMOR SOM JOBBAR I VÅRDEN ELLER EXPRESSBUDEN SOM CYKLAR I REGN OCH RUSK FRÅN MORGON TILL KVÄLL FÖR RENA SKITLÖNER??????? Sorry caps men ja DET ÄÄÄÄR SKITPROVOCERANDEEEEEEE!!!!!!!!!!!

Låt oss vända denna vrede till beslutsamhet och enighet, istället för att bara sitta och gnälla på sociala medier eller gå och rösta på sossarna eller V som vanligt när det är väl. För dessa partier skiter i dig eftersom de sitter med sina höga löner och verkar ha glömt bort folkets verklighet!

Det har fan blivit dags för en revolution, jag menar inte att det måste gå våldsamt till men vi behöver en stor samhällsförändring som innebär att FOLKET faktiskt tar makten från överklassen och övre medelklassen som äger alla våra kultur- och mediekoncerner idag, utan vi måste alla Vakna Upp och gå samman, spelar ingen roll vad vi har för hudfärg eller sexuell läggning, vi kanske bråkar med varandra om mycket men vi måste inse att vår riktiga fiende inte är varandra utan den härskande klassen som förtrycker oss på bl.a. detta sättet.

I framtiden hoppas jag vi kommer kunna ha mediekoncerner och nyhetsredaktioner som inte ägs av ett fåtal rika som är kopplade till banker i London och Schweiz, utan som ägs TILLSAMMANS av OSS – FOLKET! Vi ska ha våra egna googles och sociala medier, som är demokratiskt styrda och inte styrs av en enda biljardär nånstans i USA eller Kina.

Melissa Wolde-Benocha
T.f. chefredaktör för Till Punkt


Relaterad läsning



Fler artiklar i nyhetsflödet:

GBG Burek Contest har börjat!

MAT. Nu är jag hemma hos Sebbe vi ska köra en burek kontext som vi har planerat ett tag! Saba är också med men på distans från Lilla Pakestan pga coronan. Iallfall så kör ja o Sebbecito på samma plåt men vi gör var Sin burek me olika fyllning,…

Läs hela artikeln

Frihetsnytt 2021-04-16

FRIHETSNYTT. När coronalättnader genomförs ökar också trycket på individens egen känsla för medborgerligt ansvar och fosterländsk plikt. Samtidigt kan svenska kärnfamiljer äntligen se fram emot vårvärme.

Läs hela artikeln

Saba Gordon: ”Manliga lärare är livrädda”

SKOLA. På senare år har undersökning efter undersökning visat att svenska lärare ”överdokumenterar” sin vardag av rädsla för att de skulle kunna bli anmälda över någon incident med elever. Rädslan är befogad – Skolinspektionen har mottagit mer än tiofaldigt så många anmälningar om lärares lämplighet jämfört med något decennium…

Läs hela artikeln

Förlikning på gång? Förra chefredaktören i hemliga samtal med förlaget

KULTUR. Den tidigare chefredaktören tillika ansvarig utgivare för Till Punkt, Karl Ljunggren, har tillsammans med sina efterträdare Melissa Wolde-Benocha och Saba Gordon, kommit överens om en ”förlikning”. Enligt nya tillförordnade chefredaktören Melissa Wolde-Benocha handlar det om något som båda parter har intresse av. Det var Karl Ljunggren själv som…

Läs hela artikeln

Putin är en diktator och ryska folket lider! (Obs – ironi)

DEBATT. Rysslands president Vladimir Putin är en diktator, och han har förtryckt sitt folk under 20 års tid. Men mot Putin, hans säkerhetstjänst och lojala oligarker, står en ung generation ryssar som är trötta på diktaturen. Allt oftare ger de sig till känna i demonstrationer, flashmobs och hashtags för…

Läs hela artikeln

Kalmar – död stad, men vad gör de unga?

DEBATT. Coronan har slagit hårt mot ekonomin och det sociala livet i svenska storstäder, men det är inget jämfört med hur vissa mindre städer påverkats. I Kalmar, Smålands oomstridda kulturhuvudstad, har Länsmuseet stängt liksom en rad andra kulturinstitutioner och mötesplatser. Biblioteksbyggnaden är numera vaccineringscentral, och själva biblioteket har fått…

Läs hela artikeln

Armenisk påsk: en resumé

ARMENIEN. Påsken kan vara den viktigaste högtiden i det kristna landet Armenien. Även i Jerevan – denna kosmopolitiska huvudstad där sekulärt och religiöst samexisterar – märks påskfirandet i varje gathörn. Staden smyckas ut i kristna kors och påskhälsningar, men framförallt är det hoppet och glädjen hos människorna som låter…

Läs hela artikeln

Södra Sverige blomstrar – under vatten

NATUR. När solen blir starkare och dagarna blir längre väcks naturen sakta till liv, inte bara på torra land utan också i vattnet. I södra Sverige fylls nu allehanda vattendrag av nya skott från stor näckmossa (latin: Fontinalis antipyretica). Denna undervattensmossa är en av Sveriges tåligaste mossor och återfinns…

Läs hela artikeln

Läser in…

Något gick fel. Ladda om sidan och/eller försök igen.