Författarens nyhetstips: ”Glöm SVT, här är alternativen!”

MEDIA. Är du jävligt trött på SVT? Orkar du inte med de tillrättalagda narrativen i allt från världsnyheter till hundprogram? Får du plötsliga raseriutbrott av att se och höra programledarnas röster? Då är du inte ensam. Fler och fler upplever att det svenska medieklimatet är otroligt kvävande och repressivt. Idag har ledordet blivit ”mångfald” inom Public Service, men mångfalden lyser med sin frånvaro! Det förekommer idag en viss kvotering av medarbetare inom massmedia baserad på kultur, religion, hudfärg och sexuell läggning. Men den allra mest avgörande dimensionen för hur mycket makt du har i samhället – din klasstillhörighet – bryr man sig inte om. Därför fortsätter såväl SVT som de övriga etablerade svenska nyhetsmedierna att mala på med sitt mästrande medelklassnack där allt är Putins fel och Brexit en rasistisk konspiration.

SVT:s klassmarkör: bristande mångfald

SVT påstår sig vara oberoende. Det stämmer helt enkelt inte. De är beroende av allt ifrån politiska kompromisser på riksdagsnivå till tittarnas reaktioner. Att ens kalla SVT för public service har i sig blivit problematiskt, inte minst med tanke på att organisationens struktur anpassats till rena marknadsprinciper. Det är därför SVT-appen numera ser ut som en klon av Netflix, med allsköns irriterande rekommendationer och förslag för att du som tittare ska hålla dig kvar så länge som möjligt. SVT är alltså beroende av det sämsta från världar: medelklasspartierna i riksdag och regering samt de nyliberala marknadskrafterna.

Med andra ord: SVT är skit. De enda inom SVT som förtjänar en eloge är just de anställda från de lägre klasserna som rent tekniskt håller uppe hela verksamheten. Tyvärr hade dessa människors kunnande behövts på annat håll, till exempel hos en nystartad, kooperativ nyhetskanal som drivs av en ny klassmedveten arbetarrörelse. Någon sådan ny arbetarrörelse finns ännu inte, men det finns ett antal alternativa nyhetskanaler som är mer värda sin tid för dig som förstår engelska hyfsat bra.

”Alternativmedia” då? Tyvärr, inget alternativ!

För dig som nu tänker att s.k. ”alternativmedia” kan vara ett alternativ till etablerade medier när det gäller nyhetssändningar, så kan jag bara säga: ge upp hoppet. De alternativa medierna drivs oftast ideellt av personer med betydligt bättre verklighetsförankring än SVT:s producenter, och de utger sig nästan aldrig för att vara opartiska eller oberoende. Däremot har de en mer eller mindre öppen politisk agenda, och du kanske inte alltid sympatiserar med deras sätt att driva opinion i frågor om invandring, gängkriminalitet eller klimat. Dessa alternativmedier tog form genom BigTech, och tack vare just BigTech har reaktionära och främlingsfientliga rörelser fått pandemisk spridning över hela världen. Man säger att staten och kapitalet sitter i samma båt. Det gör även BigTech och ”alternativmedia”. Du som varken är reaktionär eller främlingsfientlig ser såklart det stora problemet i detta, men även bortsett från den politiska dimensionen är denna ”alternativmedia” i regel undermålig i såväl metoder som faktagranskning. Ja, de är om möjligt ännu sämre än PK-media på denna punkt.

Även inom alternativmedia finns det dock många som förtjänar en eloge för idogt arbete för en ”högre sak”. Men precis som med SVT:s teknikavdelning skulle dessa människors förmågor komma till sin fulla rätt på annat håll, det vill säga en vital och hårt kämpande ny arbetarrörelse. Men som sagt, denna arbetarrörelse har ännu inte sett dagens ljus, och man kan bara beklaga att de förmågor som krävs för att bygga upp den istället tar ut sig själva på meningslöst käbbel och interna motsättningar bland de lägre samhällsklasserna.

Vilka är de verkliga alternativen? Topp 5!

Så vilka alternativ finns det för dig som verkligen vill ha koll på vad som händer i världen? Genom internet och sociala medier har information från hela världen blivit lättillgängligare än aldrig förr. Men samtidigt har möjligheten till kritiskt granskande försvårats, av så enkla skäl som att medan en tidning aldrig kan ”tryckas om” (det som står i tryck står i tryck) kan en webbsida eller ett nyhetsinslag redigeras och uppdateras i all oändlighet, utan att vi som mottagare av nyheterna kan vara riktigt säkra på om, när och hur detta skett.

Man säger att vi lever i informationstidens guldålder. Det må stämma, men information och kunskap är inte samma sak. På många sätt har vi gått tillbaka till ett slags kunskapens medeltid, där digitala lynchmobbar och mediedrev sätter tonen tillsammans med PK-media (här ska vi inte enbart räkna in SVT, utan också BBC, France 24, DW English, m.m.).

Men även i detta mörker finns det små ljuspunkter. Jag ska nu gå igenom några av dessa ljuspunkter på världsnyhetsrapporteringens arena, och jag ska förklara för dig inte bara vad som gör dem högkvalitativa, utan också vilka baksidor de har. För allt har en baksida, även de nyhetskanaler jag ska ta upp nu:

  • Iranska Press TV
  • Latinamerikanska Telesur English
  • Kinesiska CGTN
  • Ryska Russia Today
  • Singapore-baserade CNA.

Till att börja med: vad gör dessa nyhetskanaler ”bra” i bemärkelsen pålitliga? Först och främst är samtliga av dessa kanaler offentligt sponsrade av sina respektive länder. De är också helt öppna med att deras uppdrag är att föra ut respektive regerings och myndigheters officiella politiska ståndpunkter. De tar därtill inga hänsyn till ”marknadskrafterna” när de vill locka tittare, utan använder sig istället av andra metoder som opinionsbildning på nätet (i Sverige benämns denna verksamhet nedsättande för ”trollfabriker”).

Märk väl: du kan tycka att metoderna är ”smutsiga”, men det påverkar inte nyhetskanalernas pålitlighet. Vi vet nämligen exakt var vi har dem! Detta är också dessa kanalers främsta styrka.

En annan styrka är att dessa nyhetskanalers journalister arbetar på ett annat sätt. I länder som Iran, Ryssland och Kina är journalistisk frihet inte detsamma som att få vräka ur sig vad man vill till vilket pris som helst. Man kan med fog kalla detta för åsiktsförtryck och bristande pressfrihet, men det medför en viktig förel: som tittare får du faktiskt en ärlig chans att direkt och utan omsvep ta del av den sittande maktens syn på saker och ting. Denna möjlighet förvägras du i t.ex. SVT:s nyhetsrapportering, där t.ex. den ryska statsmakten aldrig tillåts tala direkt utan alltid filtreras genom ”oppositionella”, ”människorättsaktivister” och ”demokratikämpar” som alla har sina egna öppna eller dolda medelklass-agendor. Det är inte ärligt, det är fulspel.

Med t.ex. RT, Press TV och CGTN får du veta vad den ryska, iranska och kinesiska statsmakten verkligen har för positioner och ståndpunkter. Sedan är du alltid fri att analysera och ifrågasätta hur mycket du vill. Nästan alla dessa Topp 5-kanaler finns tillgängliga live på Youtube.

Då så, nu börjar vi denna Topp 5-lista – ingen rangordning!

1. Press-TV (Iran)

Fördelar: Iranskägda Press TV:s nyhetssändningar håller i regel saklig ton och belyser de geopolitiska spänningarna och händelseutvecklingarna i framförallt Mellanöstern, givetvis med fokus på Iran, men också Irans närmaste allierade i regionen: Libanon, Syrien och delar av Irak. Här får du ett djup i nyheterna som du aldrig kan få från SVT. Dessutom har kanalen förvånansvärt bra dokumentärer och fördjupande debattprogram, som inte alls är så vinklade som du kanske föreställer dig. Ett exempel på detta är hösten 2017, då Press TV var mycket snabba med att plocka upp metoo-vågen och genom fördjupande diskussioner försöka analysera fenomenet ur ett västerländskt såväl som iranskt kvinnorättsperspektiv (den iranska kvinnorörelsen är inte att leka med!). En särskild eloge ska Press TV ha för att de uppmärksammar den afrikanska kontinenten på ett sätt som få andra stora nyhetskanaler i världen gör (även i Afrika domineras nyhetsutbudet av systerkanaler till France24, DW och liknande).

Nackdelar: Även om den rent religiösa dimensionen är förvånansvärt nedtonad i Press TV, så undgår det inte en trogen tittare att denna kanal ägs och drivs av en teokrati med hårda nypor. På den världspolitiska arenan placerar sig expertutlåtanden ofta åt vänster, men i övrigt intar kanalen en strikt värdekonservativ hållning. Det förekommer också ett mer eller mindre tydligt flirtande med antisemitism, även om detta sker relativt sällan. Det kan ändå vara bra att ha i åtanke.

Länk till Press TV:s direktsändning

2. Russia Today (Ryssland)

Fördelar: Kreml-sponsrade RT:s officiella linje är att hur västmedia än vinklar sina nyheter, så ska RT vinkla dem från det rakt motsatta hållet. Det är intressant i sig, men denna nyhetskanal har tyvärr sett sina bästa dagar, för:

Nackdelar: De senaste åren har RT kommit att förvandlas till något som är svårare och svårare att skilja från många västerländska nyhetskanaler. Man har t.ex. hyrt in otaliga reportrar från USA, England och Australien. Inget fel i det, men dessa reportrar är i grunden präglade av sina egna länders mediekultur, vilket innebär att RT framstår som ett konglomerat av västerländska dissidentreportrar som Kreml tagit under sina vingar. Ibland tycks Kreml inte riktigt veta vad deras reportrar håller på med – det flirtas t.ex. lite väl mycket med amerikanska konspirationsteorier (absolut inte på samma bottennivå som SVT:s konspirationsteorier om Ryssland, men ändå).

RT skiljer sig på detta sätt markant från övrig rysk statsägd media, som har en betydligt mer postsovjetisk (och seriös) framtoning. Vill du verkligen veta var Ryssland står i olika frågor, och även vad som verkligen händer i detta stora land, då ska du satsa på att lära dig ryska och istället börja titta på Mir24 eller Rossija24!

RT går att se direkt via Youtube:

3. Telesur English

Fördelar: Telesur English är en del av Telesur, en latinamerikansk nyhetskanal som ägs tillsammans av den så kallade ”rosa vågens” länder – främst Venezuela, Kuba, Bolivia, Nicaragua och tills nyligen också andra länder. Denna nyhetskanal har ett tydligt fokus på sociala, politiska och ekonomiska förvecklingar i Latinamerika, men i sina nyhetssändningar avsätts alltid några minuter också till USA, EU och den övriga världen. Telesurs grundande länders regering är alla vänsterregeringar, vilket märks i nyhetsrapporteringen: till skillnad från t.ex. SVT:s strikta medelklassperspektiv domineras Telesur av de lägre klassernas perspektiv (på ett inte särskilt radikalt sätt, men ändå). Telesurs nyhetssändningar varvas med olika dokumentärer och fördjupande program, ofta producerade i Latinamerika och med Latinamerika i fokus. Här får du ett helt annat perspektiv på t.ex. chavizmen i Venezuela eller de pågående ekonomiska reformerna och hbtq-lagstiftningarna på Kuba.

Av alla nyhetskanaler i denna lista är det Telesur som vinner förstapris i fråga om autenticitet och att lyckas vara riktigt genuin. Man håller sig med sina egna programledare och reportrar (till skillnad från t.ex. RT:s inhyrda BBC- och Fox-kloner). Dessa reportrar och programledare talar inte alltid felfri engelska, och det kan stundtals vara svårt att höra vad de faktiskt säger. Men inte desto mindre visar detta på något hedervärt: man vill stå på egna ben och vara en kontinent i sin egen rätt, och man skäms därför inte för sådant som ur ett västerländskt perspektiv skulle betraktas som grava tillkortakommanden.

Eftersom Telesur ägs av flera länder finns också en större mångfald av perspektiv och ståndpunkter än vad som finns i t.ex. Press TV. Samtliga länder säger sig vara socialistiska, men har olika syn på saker och ting. I Bolivia tar frågor kring ursprungsfolken upp en större plats, medan t.ex. på Kuba hamnar hbtq-frågor och turism högre upp på listan. Det märks tydligt i urvalet av nyheter och perspektiv huruvida nyhetssändningarna sker från Ecuador, Venezuela eller Kuba (nyhetsredaktionens plats roterar med jämna mellanrum). Detta är i sig något positivt, men kan också innebära att:

Nackdelar: Telesur English är lite för mycket vänster, men lite för lite socialistisk. Det finns en övertydlig ambition att fånga in all slags vänsterrörelser över hela världen och locka dess medlemmar att följa Telesur. Detta leder till olyckliga hegemoniska eftergifter som påverkar nyhetsförmedlingens kvalitet och trovärdighet. T.ex. känns det ganska ”off” när någon timme om dagen vigs åt att diskutera medelklassiga identitetsfrågor i Europa. En annan olycklig följd av detta är att nyhetssändningarna delvis fylls generiska och poänglösa rapporter om t.ex. protesterna i Myanmar eller vaccineringsförfaranden i EU, utan att det varken leder till sambandskunskap eller tillför kanalens övriga sändningar något. De borde kanske hålla sig till vad de är duktiga på, och det är inte så lite: Latinamerika och Karibien.

Överlag är kanalens sändningar dock mycket informativa, och för en formalitetsnörd som jag själv är det underbart att kunna sitta i två timmar och titta på det venezuelanska parlamentets öppningssessioner (tolkade till engelska i direktsändning) eller bolivianska ledares tal till nationen (här har jag t.ex. lärt mig att i Bolivias parlament används inte tilltalen ”fru/herr” utan ”syster/broder”). Man kan väl stundtals tycka att de oförblommerat okritiska hyllningsdokumentärerna till Hugo Chavez och Fidel Castro blir lite tjatiga, men man å andra sidan ännu hellre tycka att denna sorts tjat är ett i grunden sunt gensvar på västmedias ständigt folkfientliga vinklingar inom samma ämnen.

Telesur English strömmar vanligen live på Youtube:

4. CGTN (Kina)

Fördelar: Mediebolaget CCTV ägs av Kina och det märks verkligen att det drivs av världens snabbast växande (och snart största) ekonomi. CCTV driver ca 50 kanaler varav flera är engelskspråkiga, t.ex. CGTN. Nyhetsrapporteringen här täcker givetvis hela världen, men har främst fokus på Asien ur ett kinesiskt maktperspektiv. CGTN har även kontor i USA och Kenya, och har t.ex. sänt en serie uttömmande och ögonöppnande dokumentärer om afrikanska länder och statsmän.

Här är det (föga förvånande) störst fokus på de afrikanska länder som under kalla krigets dagar stod närmast Kina, och de länder som idag är integrerade i Kinas utrikesekonomiska strukturer (ofta ett och samma).

Nackdelar: Samma som fördelar.

Länk till CGTN:s direktsändning här!

5. CNA (Singapore)

Fördelar: Denna Singaporebaserade kanal har ungefär samma upplägg som CCTV/CGTN, men på helt andra politiska grundvalar – långt ifrån den officiella marknadssocialistiska linjen i Kina. Här ligger fokus främst på Singapore och angränsande länder i samma region, t.ex. Sydkorea, Filippinerna och Thailand. CNA kan på denna lista betraktas som motpolen till Telesur English i politisk bemärkelse. Även denna nyhetskanal strömmar live via Youtube:

Här är har marknaden och asiatiska storbanker tolkningsföreträde i allt. Fördelen är dock de ingående fördjupande programmen och skildringarna (om än mycket tillrättalagda) som ger värdefulla inblickar i Singapores civilsamhälle, rättssystem och ekonomiska maktstrukturer. Också nyheter och dokumentärer från t.ex. Filippinerna och Thailand håller hög nivå, även om rapporteringen från just Filippinerna tenderar att vinklas på samma tröttsamma sätt som i västmedia.

Nackdelar: Samma som fördelar förutom sista två meningarna.

Saba Gordon, författare till bl.a. Ensamkommande bläckfiskbarn, Skuggan av en lillasyster och Flickan som rann ut i sanden


Relaterad läsning



Fler artiklar i nyhetsflödet:

GBG Burek Contest har börjat!

MAT. Nu är jag hemma hos Sebbe vi ska köra en burek kontext som vi har planerat ett tag! Saba är också med men på distans från Lilla Pakestan pga coronan. Iallfall så kör ja o Sebbecito på samma plåt men vi gör var Sin burek me olika fyllning,…

Läs hela artikeln

Frihetsnytt 2021-04-16

FRIHETSNYTT. När coronalättnader genomförs ökar också trycket på individens egen känsla för medborgerligt ansvar och fosterländsk plikt. Samtidigt kan svenska kärnfamiljer äntligen se fram emot vårvärme.

Läs hela artikeln

Saba Gordon: ”Manliga lärare är livrädda”

SKOLA. På senare år har undersökning efter undersökning visat att svenska lärare ”överdokumenterar” sin vardag av rädsla för att de skulle kunna bli anmälda över någon incident med elever. Rädslan är befogad – Skolinspektionen har mottagit mer än tiofaldigt så många anmälningar om lärares lämplighet jämfört med något decennium…

Läs hela artikeln

Kalmar – död stad, men vad gör de unga?

DEBATT. Coronan har slagit hårt mot ekonomin och det sociala livet i svenska storstäder, men det är inget jämfört med hur vissa mindre städer påverkats. I Kalmar, Smålands oomstridda kulturhuvudstad, har Länsmuseet stängt liksom en rad andra kulturinstitutioner och mötesplatser. Biblioteksbyggnaden är numera vaccineringscentral, och själva biblioteket har fått…

Läs hela artikeln

Armenisk påsk: en resumé

ARMENIEN. Påsken kan vara den viktigaste högtiden i det kristna landet Armenien. Även i Jerevan – denna kosmopolitiska huvudstad där sekulärt och religiöst samexisterar – märks påskfirandet i varje gathörn. Staden smyckas ut i kristna kors och påskhälsningar, men framförallt är det hoppet och glädjen hos människorna som låter…

Läs hela artikeln

Södra Sverige blomstrar – under vatten

NATUR. När solen blir starkare och dagarna blir längre väcks naturen sakta till liv, inte bara på torra land utan också i vattnet. I södra Sverige fylls nu allehanda vattendrag av nya skott från stor näckmossa (latin: Fontinalis antipyretica). Denna undervattensmossa är en av Sveriges tåligaste mossor och återfinns…

Läs hela artikeln

Läser in…

Något gick fel. Ladda om sidan och/eller försök igen.

Licenser till omslagsbilden för inlägget ”Författarens nyhetstips: ‘Glöm SVT, här är alternativen!'”: Public Domain (RT och CCTV-loggorna) samt Attribution-Share Alike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) (Telesur-loggan)